Strona główna > Blog > Codzienne > O czym należy pamiętać podczas upałów?
Powrót na górę

BLOG

O czym należy pamiętać podczas upałów?

  |   Codzienne, Zadbaj o siebie, Blog

Upał nie odpuszcza – dla jednych to doskonała wiadomość, inni chowają się w domach i marzą o obniżeniu temperatury o co najmniej 10 stopni. Nawet jeśli kochasz upały, pamiętaj o najważniejszych rzeczach, które są niezbędne podczas gorących dni.

 

1. Pij dużo wody

 

Gdy temperatura za oknem przekracza 30 stopni, ciągłe pocenie się jest czymś naturalnym. Warto jednak pamiętać, że razem z potem tracimy cenne elektrolity, które trzeba uzupełniać, aby nie doprowadzić do odwodnienia organizmu. Zawsze miej przy sobie wodę niegazowaną – 2 litry dziennie to minimum, które powinniśmy wypić. Pamiętaj, że znacznie lepiej pić wodę często, ale małymi łykami niż rzadko i szklankę czy dwie naraz.

 

Zdecydowanie zrezygnuj z kawy czy alkoholu, mocnej herbaty czy słodzonych napojów. Wodę znajdziesz też w wielu owocach i warzywach, zatem warto sięgnąć np. po arbuzy, jabłka, melony, truskawki czy ogórki.

 

2. Unikaj słońca

 

Nie przebywaj zbyt długo na słońcu, szczególnie w godzinach 11:00 – 17:00. W takie dni nie trudno o gorsze samopoczucie czy nawet omdlenia. Jeśli jesteś nad wodą, schładzaj od czasu do czasu swoje ciało. Jeśli natomiast spędzasz lato w mieście, znajdź zacienione miejsca lub po prostu nie wychodź z domu.

 

Pamiętaj przede wszystkim o nakryciu głowy – warto sięgnąć po kapelusz z dużym rondem, który ochroni także ramiona. Nie zapominaj również o zabezpieczeniu skóry kremem z odpowiednim filtrem. Użyj go za każdym razem, gdy wychodzisz z domu – wbrew pozorom ubrania przepuszczają promienie słoneczne i nie chronią skóry w stu procentach.

 

Wracając do ubrań – wybieraj odzienie tylko z przewiewnych i lekkich tkanin, zakrywające jak największą powierzchnię skóry. Nie zapomnij też o wygodnym i przewiewnym obuwiu oraz o okularach przeciwsłonecznych dobrej jakości.

 

3. Zmień dietę

 

Odpowiednia dieta jest równie ważna podczas upałów. Zrezygnuj z ciężkich dań mięsnych czy mącznych i zastąp je lekkimi przekąskami. Czerwone mięso zamień na drób lub ryby, a gorące zupy na chłodniki. Zadbaj o to, by dania były lekkostrawne – sięgaj przede wszystkim po warzywa i owoce.

 

4. Nie przemęczaj się

 

Unikaj dużego wysiłku podczas upałów. Nawet jeśli jesteś osobą aktywną fizycznie i nie wyobrażasz sobie dnia bez biegania czy jazdy na rowerze, zmniejsz tempo treningów. Wybieraj też godziny poranne lub wieczorne. Wysokie temperatury nie sprzyjają nadmiernemu wysiłkowi.

 

5. Unikaj dużych różnic temperatur

 

Latem, a zwłaszcza podczas upalnych dni w wielu pomieszczeniach oraz samochodach włączona jest klimatyzacja. Gdy wchodzisz z zewnątrz, gdzie temperatura odczuwalna przekracza nawet 50 stopni Celsjusza, twój organizm może doznać szoku. Chłodne prysznice i kąpiele są jak najbardziej wskazane, jednak nie stosuj zimnego prysznica tuż po przebywaniu w upale – może to spowodować szok termiczny.

 

Jeśli w czasie upałów przebywasz w domu, zrób wszystko, aby utrzymać chłód w pomieszczeniu. Otwarcie okna na oścież nie jest najlepszym rozwiązaniem. Wręcz przeciwnie – najlepiej zamknąć i zasłonić okna, szczególnie gdy wychodzą na słoneczną stronę. Wskazane jest jednak uchylenie okna, gdy temperatura na zewnątrz jest nieco niższa.

 

Zadbaj również o to, aby pomieszczenie, w którym śpisz było przewietrzone – w ramach możliwości do spania wybieraj najchłodniejszy pokój.

 

6. Obserwuj swoje ciało

 

Obserwuj stale reakcje swojego organizmu. Nawet zdrowe osoby mogą źle odczuwać zmiany temperatur. Jeśli czujesz się coraz gorzej, jest ci słabo i kręci się w głowie – koniecznie udaj się do lekarza.